29.4.11

Kyrlig vigsel

Efter lunch, påklädnad, porträttfotografering osv så var det dags för kyrklig vigsel i Martinrive!
Eftersom kapellet ligger bara en liten bit från oss, nere i byn, så hade vi bestämt oss för att gå dit. Maken gick först för att välkomna folk och kolla lite sista minuten grejer och jag gick en stund senare tillsammans med min tärna och näbb.



Lite sista genomgång av det musikaliska programmet innan det är dags att gå.

En av mina favoritbilder!! Jag, tärnan (syster yster) och min underbara näbb E (mitt kusinbarn) på väg till kapellet. Lilla E var helt fantastisk hela dagen och hjälpte faktiskt mig att vara mindre nervös eftersom jag visste att hon nog också var rätt spänd. Vi tre tjejer småsnackade hela vägen till kapellet och gick igenom hur vi skulle gå in osv. E var dessutom en av våra ringbärare så hon fick en påse med makens ring i (min ring bars in av makens lillkusin) när vi var på väg.

Hela alltet inleddes av att sömmerskans pojkvän spelade på kohorn. Har dock inga bilder på det (kommer kanske senare). Efter det spelade riksspelmannen (och bästisen) A en egenkomponerad brudmarsch (polska) och ledde allihop in i kapellet. Det var såååå fint och det kändes härligt med en lite svensk, folklig touch.

Brudgummen leddes enligt belgisk tradition in av sin mamma.
Efter dem gick hans best man och tärna, följda av min tärna och näbb och till sist gick jag in, själv.

I belgien sitter även brudparet ner under vigseln. Jag var lite emot det först, men det kändes faktiskt riktigt skönt. Bekvämt om inte annat. haha.

Och så fick vi stå upp lite då och då för att avlägga löften, bli välsignade osv...

Gissar att det precis pussats lite här. haha.

Vi från en annan vinkel.

Det var JÄTTEvarmt hela dagen så vi hade lite svullna händer. Vilket resulterade i en väldigt komisk ringceremoni, hehe. Det var inte lätt för någon av oss att få på den andres ring. Men det gick till slut, efter lite kämpande och skratt.

Sen var det klart och vi fick kramas med föräldrar medans resten av gästerna gick ut ur kyrkan. Sen fick vi gå ut och fick såpbubblor och ris (ajajont, vi ville egentligen inte ha ris kastat, men några hade visst tagit med ändå) över oss.


Vi var väldigt nöjda med vår kyrkliga vigsel, särskilt eftersom den blev så avslappnad och familjär. Prästen var väldigt bra (som vanligt) och höll en underbar predikan. Svärföräldrarnas hund kom in tillsammans med oss (var verkligen inte planerat, men hon tyckte väl att hon skulle vara med på ett hörn, haha) och la sig på golvet och snarkade framför prästen. De två ringbärarna var söta och bidrog till en avslappnat barnvänlig atmosfär. Vi sjöng tre låtar (egentligen två, den första, belgiska låten sjöngs det inte så mycket på) tillsammans: en belgisk kärlekssång, "en vänlig grönskas rika dräkt.." och "can't help falling in love with you".
Och allt var bara mysigt och bra!

Nu ska jag sluta med bröllop för idag, jag vill inte tråka ut er aldeles för mycket...
Men nu borde i alla fall morsan vara fullmatad med bilder för en dag, hehe :P

1 comment:

Trillingnöten said...

Så himla vackert vännen! Jag blir alldeles glad, ni ser så lyckliga ut :) Vilken vacker klänning du bar också. tack för att du bjuder på dessa fina bilder. Kärleken är störst!