19.8.10

Inskrivna!

Skulle ju ha varit nere på församlingsexpeditionen häromdagen för att skriva in oss osv, men det hann vi tyvärr inte med då. Så vi fick ombokat vår tid till idag och är nu precis hemkomna från ett jättetrevligt möte med vår prälle.

Vi påpekar dagligen vilken tur vi har med allting, och mötet med vår präst gav oss ännu en anledning till att konstatera detta. Vi har nämligen hittat en otroligt trevlig, öppen, ung, glad och positiv präst. Vi skrattade oss igenom mötet och det kändes jätteskönt att inte behöva ta allt för gravallvarligt på de katolska bröllopsförberedelserna. För sådana finns det många!! Vi ska träffa vår präst ett par gånger till innan det är dags för bröllop, och det ska diskuteras kristendom, äktenskap (såklart), barnuppfostran osv osv... Då är det skönt att ha en präst som tar lätt på saker och ting och som förstår att jag kommer från en annan religiös bakgrund och därför inte alltid har de åsikter som den katolska kyrkan tycker att man "ska ha".

Vi är i alla fall jätteglada och eftersom solen skiner så blir detta nog en toppendag. Svärisarna åkte dessutom tillbaks till bryssel igår, kan detta ha något med vårt humör att göra?! Vad vet jag...

Nu ska jag sätta igång med att få tag på dopcertifikat m.m från sveriget samt försöka nå "min" skola och höra om de har några nyheter om mitt eventuella jobb. *håller tummarna*

2 comments:

Anonymous said...

Inte "en annan religiös bakgrund" utan snarare "ingen religiös bakgrund alls"!
"Bakgrunden"

Trillingnöten said...

Vad skönt att allt verkar flyta på! Skönt för en gångs skull :) Präster kan verkligen vara stela som sjutton. Vi hade en konfirmationspräst som var av den äldre sorten, men helt underbar. /Han blev till sist mördad i Kenya, helt tragiskt/ Vi hade ett besök på bårhuset när han helt plötsligt kläcker ur sig saker som "Jag hoppas ni inte känner er helt LIKgiltiga!" Ni ser alldeles DÖDSförskräckta ut!
Det var ett smart drag av honom, för det kändes läskigt att vara där!