27.4.10

Språkförbistring och mobbing

Jaaadå, en riktig idyll det är vad vårt finfina ställe är! :)

Landet i fråga däremot, är jag just för tillfället lite purken på. Jag blir lätt arg på folk som beter sig dåligt mot andra. Arg på sådana som diskriminerar, separerar och mobbar sina medmänniskor. Jag blir JÄTTEARG! Just nu är jag arg på belgien. För just nu håller de på och mobbar sig själva... Eller typ i alla fall.

Under de senaste tre åren har jag försökt lära känna detta europas centrum och jag har fascinerats av ett liiiitet land med mååååånga invånare och tre officiella språk. Hur fungerar detta? Var min första fundering. Nu är det Varför fungerar det inte? som dyker upp i stället.

Jag kanske är pigheaded och jäkligt naiv när jag tycker att det borde vara en enkel sak att översätta samtliga officiella papper till alla tre språk?! Att ha ett enhetligt skolsystem med enda skillnaden att den huvudsakliga undervisningen bedrivs på olika språk? Att man inte vill hugga bort halva landet pga att arbetslösheten råkar vara större där (hejdå norrland?!)?

Nu har debatten om en eventuell delning av belgien blossat upp igen och jag blir så förbannad när jag tänker på det så sambon vill helst inte diskutera det med mig längre...

Senaste påhittet är att alla som vill bosätta sig i en av de flamländska kommunerna måste ansöka om att få flytta dit. Om man inte är från flandern, eller inte pratar tillräckligt bra flamländska (språktest anyone?) så får man se sig om efter någon annan stans att bo. Och glöm att få information om detta på franska om du inte har full koll på din flamländska. Nix pix, skyll dig själv.

Dessutom är det ett riktigt "blame game" som pågår. Typ som sexåringarna på fritids: - "Men det är ju flamländarna som inte hjälps åt ju" -"Jamen, vadårå, wallonerna är ju bara snyltare och de förstår ju dessutom ingenting" - "Men vi ska ha bryssel för det ligger på vår sida om linjen" - "Men nää, flandern är dumma allihop, vi vill ha bryssel"

Väx upp för fan!

2 comments:

Trillingnöten said...

Det är så inbördeskrig börjar tyvärr...Kolla jJugoslavien t ex. Nu är de uppdelade i så många olika länder istället och är verkligen det bättre? Usch, jag hade ingen aning om att detta pågick i Belgien! Det är ju hur hemskt som helst!

Alexandra said...

Är inte så insatt i det där med språkbråket då jag inte pratar något av dem, men visst är det töntigt. Är inte så roligt att bo här när man varken pratar franska eller nederlänska heller, det finns t.ex. aldrig kontrakt översatta till engelska (inte ens på mitt jobb som ända är ett internationellt företag med engelska som huvudspråk).

Lite OT också men när jag flyttade hit var det ett jäkla jobb att få mitt medborgarskap ocksa. Var tvungen att bevisa att jag befunnit mig i landet mer än ett visst antal dagar, vid fler än två olika tillfällen osv. Och när jag pratat med kollegor som också har flyttat hit har proceduren varit helt annorlunda i deras kommun, men ända lika komplicerad. Förresten så heter jag Julia här, mina namn står som Julia Alexandra på det svenska passet och om jag ville registreras som Alexandra här så var jag tvungen att först ändra mitt namn till Alexandra Julia i Sverige...

Dessutom ändrar de lagar och regler dagligen, och även stavningar pa ord. Allt ska vara sa jäkla komplicerat här ;)

Det blev en lång kommentar! Tack för kommentaren på Ziza btw :) Och den nya rumskompisen har inte blivit av med sin lägenhet ännu så vi bor fortfarande själva, och jag njuter så länge det varar :)