28.8.12

Päron och Chevrepizza

Hur gott låter inte det?!

Och så är det busenkelt också. Bra va?

Vi hade fått ett paket med färdig pizzadegmix som bara var att blanda med vatten och knåda ihop till en deg. Under tiden den gottade till sig satte jag på ugnen på 250 grader och förberedde en egen tomatsås.

Till tomatsåsen:
- en finhackad lök
- en klyfta finhackad vitlök
- en burk krossade tomater
- en nypa färsk timjan
- salt och peppar

Fräs löken/vitlöken i en generös klick med smör och häll sen i tomaterna samt kryddor. Låt puttra och mysa till sig en stund. Under tiden skivar du tre päron och en rulle chevreost i fina skivor.

Kavla ut degen och lägg på bakplåtspapper på en plåt. Bred på ett härligt lager av tomatsåsen. Täck med skivade päron och lägg ut chevren. Till sist så ringlar du honung över hela härligheten innan du sätter in den i ugnen. Ca 20 minuter senare tar du ut pizzan, garnerar med ruccola och njuter!

Har sett de som lägger på valnötter och lufttorkad skinka också, och använder avancerade sorters socker i stället för honung, men vi körde budgetvarianten med saker vi hade hemma (uton chevren då som jag inhandlat dagen till ära).

Gottigottgott!
Slut på husmorsskolan, nu ska jag gå och lägga mig i sängen med min ipad och titta på lite svtplay innan det är dags att sova. Godnatt.

1 comment:

Anonymous said...

Lät gott!
Jag kör en annan variant med chevre:
Tacobröd, skivad tex tomat på dem (eller annan grönsak som funkar att ätas varm), skivad chevre på, strö lite pinjenötter över. In i ugn 5 min på 225 grader. Ringa honung över.
GOTT!