16.10.11

Middag med vänner

I går hade vi en riktigt mysig kväll!


Vi spenderade eftermiddagen tillsammans i köket med att laga till och förbereda förrätt och huvudrätt till kvällens middag. Båda recepten var hämtade från makens farmors receptbok som han fått låna för att skriva av.



Jag dukade fint med duk, finglas och matchande servetter! :)


Huvudrätten. Ett av de konstigaste hopkoken jag blivit utsatt för hittills i Belgien, men det blev faktiskt riktigt gott. En slags "låda" med lök, tomater, scampi, skivade hårdkokta ägg, currybechamelsås och ris. Gott men mystiskt...

Förrätten var betydligt mindre mysko, och absolut allas favorit: "hummermousse" på minitoasts. Fast det där med hummer var lite att ta i för det är inte så värst mycket hummer i, hehe. Det är två olika sorters räkor, grädde, gelatin, äggvita, röd chili (!) och hummerbisque som är hopmixat. SUPERGOTT! Vi gjorde lite extra som vi ska ha på macka till lunch idag.



Vi hade bjudit till klockan 18 så att det skulle kunna bli en relativt tidig kväll eftersom jag blir trött rätt snabbt nu och våra inbjudna vänner båda håller på med stora jobbprojekt för tillfället och borde vara trötta. Men tji fick vi, för våra båda gäster anlände en, repsektive tre timmar sent. Heh. Men det blev ändå en riktig toppenkväll med mina underbara fd kollegor och jag är lite glad att vi satt uppe och tjötade till halv två i natt för sen lyckades jag faktiskt somna direkt när jag gick och la mig. Topp! Ett superbra sätt att "fira" sista kvällen med vännerna innan bebisdags.  

Idag väntar mer plugg, som vanligt, och så ska jag unna mig en timmes svenk tevetittning på nätet. Vila är bra!

Trevlig söndag hörrni!

1 comment:

Anonymous said...

Allt ser riktigt gott ut! Idag firar vi din mormors 102:ndra födelsedag på Anderslövs gästis och om 5 dagar har A förmodligen kommit till världen vid den här tiden på dagen.
Längtar efter första fotot. Han har ju alla förutsättningar att bli den sötaste bebben i världen!
Moster V