29.8.11

Jag boar och skriver listor

Det har varit mycket stressigt i huvudet under de senaste dagarna. Skolstart i slutet av veckan som kommer, sverigeresa igen som ska planeras, begravning, tjafs med makens jobb (som vanligt), foglossning, bara ca två månader kvar till förlossning osv osv...det har varit lite för mycket att tänka på för mig. Har nog varit väldigt sur och grinig tror jag, men men, kan inte hjälpas. Försöker intala mig själv att det efter denna veckan kommer att bli lite mer ording och reda i livet.

Idag har jag i alla fall passat på att ta det lite lugnt och fått gjort viktiga - och mindre viktiga - grejer. Har ordnat kattvakt till kisen eftersom hon blir ensam hemma nu när vi ska till Sverige igen, diskat, börjat packa, kollat hur jag ska få tag på en låt till begravningen, svarat på lite e mail osv. Och så har jag gjort två inventeringslistor!! Dagens roligaste helt klart!! De senaste dagarna har det nämligen hänt något, kroppen har slagit om från "vara gravid"-mode till "nu kommer det snart en bebis"-mode. Och jag håller på att bli TOKIG över att bebisrummet inte är klart (eller ens påbörjat) så att vi kan börja få ordning på alla bebissaker som vi börjar samla på oss. Fick ett par lådor pyttesmå kläder från makens faster häromdagen. En sak är då säker: vi kommer inte att behöva köpa särskilt mycket kläder till vår lille pöjk. Att fastern dessutom har väldans bra klädsmak och att hennes son är den mest välklädde unge jag känner gör ju inte saker och ting sämre...de kläder vi fått ta över är underbara! Massor med färger och snygga/roliga tryck.

Men jag kan ju som sagt inte riktigt fylla mitt behov av att "boa" innan barnrummet är klart (eller påbörjat i alla fall) så jag kom i stället på den brillianta idén att göra en inventering av alla kläder vi redan har, vilka storlekar de är och om vi behöver något mer (typ strumpor och en overall, that's it, allt annat har vi mer än tillräckligt av...). När jag ändå var i farten blev det ännu ett exceldokument med ALLT som kan tänkas behövas innan den lille ploppar ut, var vi ska få tag på det, hur mycket det eventuellt kommer att kosta (det mesta kommer ju att vara begagnat från släkt och vänner så den slutsumman lär inte bli alltför gigantisk) osv. Wohoo! Jag älskar listor!

Har ni något tips på vad man absolut behöver inför litens ankomst så är alla tips välkomna! :)

Nu ska jag gå och se om maken vill ha lunch. Hej på en stund.

4 comments:

Anonymous said...

Så det blir en pojk! Visst har du inte nämnt det tidigare, eller har jag missat något!
En sak till din lista (som kanske redan står på den):
Ta några gamla och gärna lite slitna frottéhanddukar. Riv dem i remsor, sådär 15-20 cm på både längd och bredd. Om du orkar sick-sackar du dem runt om med det är inte helt nödvändigt. Dessa lappar blir superbra tvättlappar till bajsig bebisbak (lovar att de kommer behövas!). Sedan du använt dem lägger du bara med dem i vilken tvätt som och kan använda dem igen, de behöver ju inte ens vara torra då de ändå ska blötas.
Och så kom jag på en sak till just:
Bebisar har en tendens att kräkas lite nu och då... av gamla lakan kan du riva större lappar som du lägger mellan din bebis ansikte och tex din axel när du tex ska rapa den lille. Oxå bara att tvätta med vad som helst.

Petchie75 said...

Ha ha, tror du inte jag har känt precis likadant, speciellt som vi ska flytta IDAG! ;-) Inte kan man boa när man inte ens har ett boende... Även om jag nu planerar för fullt för när vi flyttar tillbaka till samma lägenhet i november och hur barnrummet ska se ut DÅ. Men tills dess införskaffades två pappkartonger från Ikea som snabbt fylldes med allt vi har fått redan och japp, ett exceldokument blev det också! ;-) Overall och överhuvudtaget ytterkläder har vi inte alls än, badbalja (handfaten är alldeles för små i den här lägenheten), och blöjor bör införskaffas också... och en massa andra babyprodukter men samtidigt tror jag att man klarar sig långt på bara vatten. Inte en massa parfymer och annat som man använder i den här delen (och längre söderut) av världen...
Kram!!

Anonymous said...

Plats för ytterligare ett tips från erfaren mamma då!
Weledas produkter!!! Det är det ni ska ha till era små och det finns här i Belgien oxå.

Josefine said...

Mysigt värre! När jag var gravid spenderade jag mina långa, ensamma kvällar framför datorn för att spana in allt jag kunde tänkas behöva till nykomlingen. Och vårt bästa köp (fast det var inget köp för vi fick den)var babysittern. Synd bara att han växte så snabbt, för han älskade att sitta och gunga i den. Allt annat kunde vi varit utan. Fast, vagn hade jag nog inte klarat mig utan heller... =)