12.2.11

Märkliga ting - eller min "pojkvän" och lite småskit

Fick som sagt en liten utmaning i morse: att visa och berätta om något "märkligt" som jag har här hemma. Eftersom jag är en smått manisk samlare så har jag rätt mycket märkligt smågrejs här hemma, men jag har trots alltå två grejer som ligger mig lite extra varmt om hjärtat.

Det första är min "pojkvän". Nej, inte fästmannen, han kom långt efter denne "pojkvän" som jag tänkt introducera er för. Min "pojkvän" fick jag när jag var typ tio och bodde i Pakistan. Jag samlade då på marionettdockor och fick en aldeles speciell docka när min moster var på besök. Vet inte riktigt hur det blev sig att vi kallade honom för min "pojkvän", men jag har ett vagt minne av att jag namngav honom efter en kille i min klass (som jag väl var lite betuttad i) och att moster kom på den roliga idén att kalla honom min pojkvän. I alla fall, han har följt mig sedan dess och bor nu här hos oss i Belgien.

Den andra grejen är egentligen en massa små grejer. Det är min hemliga låda!
Åter igen en keepsake från Pakistantiden. En trälåda med "hemligt lås" där jag genom åren sparat allsköns grejer - kärleksbrev (!), små dagboksliknande anteckningar, en inträdesbiljett till Lahore Zoo (Pakistan), en sten hit, en pärla dit...gräver man tillräckligt djupt hittar man vad som helst i min hemliga låda tror jag.
Mest speciellt är dock nog min pengasamling. Jag har sparat med mig sedlar lite varstans ifrån och har just nu i lådan pengar från pakistan, tanzania, grekland (innan euron), mocambique, och - mest speciellt - zimbabwe. Att föra ut Zimdollar ur Zimbabwe är strängeligen förbjudet, en av medarbetarna på den svenska hjälporganisationen blev satt i finkan över en natt när vi var där för att han råkade ha en liten sedel i fickan när han skulle över gränsen. Min sedel hade jag helt enkelt glömt längst ner i väskan, visste inte ens om att jag hade den med mig ut ur landet förrns jag kom hem. Nice!


Voila!
Vet inte om mina grejer är så värst "märkliga", men jag är rätt nöjd att ha dem kvar. Härliga minnen!

Vad har i för roliga och märkliga grejer hemma? Jag lovar - ni kommer att hitta en massa skoj när ni börjar fundera på det.

2 comments:

Josefine said...

Haha... din lilla TJUV!! Att stjäla pengar sådär, det trodde jag itne om dig! =)

Jo, han var nog rätt lycklig på sim födelsedag. Men SÅ nervös jag varit. Eller spänd kanske är mer rätt. Jag hade fixat och donat kvällen innan; blåst ballonger, dukat frukostbrickan, brett mackor, kokat ägg, slagit in presenter osv. Sen kunde jag knappt sova på hela natten och vaknade redan innan 06 av nervositet/spänning, medan födelsedagsgrisen själv sov, ovetandes om allting, till 7.30. Löjligt ju! =)

Trillingnöten said...

Vilken cool docka! Den är helt klart märklig och från Pakistan. Har du bott där? Nu blev det mycket info på en gång :)

Och en superhärlig låda med pengar! Det är roligt att ha pengar från lite olika ställen. Man vet ju aldrig när man behöver nåt från Zimbabwe eller pre-Eurotiden :O)