10.2.11

I'm on fire!

Eller nä, det är jag ju inte. Inte riktigt. Men nästan, jag är i alla fall bäst på att göra upp eld i vår spis!
Fästmannen blev tvungen att åka till Bryssel över dagen och jobba så han lämnade huset halv sju i morse och hann därför inte göra upp eld, som han brukar. Så det fick jag göra när jag drog mig ur sängen runt halv nio.

Det här med att göra upp eld i vår spis är dock inte alltid så himlans lätt. Fästmannen brukar spendera ungefär en halvtimme och sisådär ett hundra svordommar på eldfixningen varje morgon. Men av någon anledning så går det mycket snabbare och lättare när jag gör det. Muahaha! Kanske för att jag inte är så perfektionistisk?! Fästmannen bygger en riktigt magnifik liten pyramid av allsköns material så att det ska brinna perfekt. Jag bara slänger in lite vedbitar, rullar ett par pappersbollar och droppar, eventuellt, på lite tändolja. Sen sätter jag fyr på grejerna och går och gör nått annat, viktigare. Och vips när jag sen en halvtimme senare inser att jag glömt elden, ja då ligger det oftast en fin liten glödhög i spisen som bara väntar på att få mer ved att smaska på.

Jobbar eftermiddag/kväll idag så fram till ett, då bussen går från byn, tänker jag hasa runt i pyamas och diska, plockstäda lite, och dricka en massa thé.

Ha en bra dag!

2 comments:

Josefine said...

KVINNOR KAN! Heja! =)

Anonymous said...

Ja, just det!
mor