9.12.10

Recept på tartiflette

På begäran kommer här receptet på den franska potatisgrattängen som vi lagade på jobb i går:

Detta behövs:
- En ugnsfast form i lagom storlek för antalet personer som ska käka
- Lagom många potatisar för att, i skivad form, kunna läggas i två lager i formen
- Lagom mycket lök för att, i skivad form, kunna läggas i ett lager i formen
- Någon form av skinka eller bacon skuren i småbitar
- Ost! Egentligen ska det vara osten "Reblochon", men vette katten om den är så lätt att få tag på himmavid. Men det borde ju logiskt sett funka med någon annan liknande ost. Här är en bild på en Reblochon så ni vet vad ni ska leta efter, haha:

Det viktiga är att det är en relativt mjuk ost med mycket smak!

Steg 1: Skala potatisen och skiva den i centimetertjocka skivor.
Steg 2: Skala och skiva löken i tunna skivor.
Steg 4: Lägg den skivade potatisen i en kastrull och koka upp. Låt koka tills de
börjar bli lite mjuka.
Stek löken så att den blir genomskinlig och mjuk.
Steg 5: Lägg ett lager skivad potatis i botten på den ugsnfasta formen.
Lägg sen ett lager lök ovanpå det och strö över skink/bacon-bitarna.
Lägg över resten av potatisen i ett tunt lager ovanpå löken och köttet.
Placera osten ovanpå alltihop. Har du en hel rund ost så dela den först så
att innanmätet kan "rinna ut" över grattängen när den smälter.
Steg 6: In med formen i ugnen på 225 grader tills osten har smällt ner över
grattängen och potatisen känns redo med en provsticka.

Variant: man kan även ha över lite grädde innan man lägger på osten!

Hoppas ni kan förstå mitt försök till recept.

1 comment:

Trillingnöten said...

Tackars så himla mycket för den! Den ska jag genast skriva upp i min receptbok (nu finns det mest sötsaker där!) och så ska jag testa den i mellandagarna!

Och du tack för tipset om jullåtar och sånt!! Nästa år blir det nog jag igen eftersom jag är den enda läraren som kan nåt (den andra som jobbar med mig är en arabisk man som är 53 år gammal...du kan ju tänka själv hur mkt Lucia det blir av det! hehehe)...Jag har streamat lite musik, men har inga högtalare :p och alla låtar finns inte med! Tips mottages tacksamt!
Kram