23.11.10

Bidde inte som jag tänkt...

...blev städa och laga mat under min egen tid idag i stället för blogguppdate. Sorry. Ursäkta. Men jag har så mycket att stå i nufötiden. Haha.

Full dags jobb och rolig franskakurs idag. Har bland annat börjat träla med franskans härliga verb-hittepå. GAH. Men det är bra att vi har en sådan toppenlärare för jag tror att jag faktiskt börjar förstå lite nu. Kanske. Eventuellt...

Har kommit underfund med att JAG ÄR HOPPLÖST OUTBILDAD NÄR DET GÄLLER GRAMMATIK! Är det bara jag, eller har alla mina före detta lärare glömt att lära ut grammatik?! Det är förmodligen jag, ska inte skylla ifrån mig på mina stackars lärare, hehe.
Men jag önskar att jag hade brytt mig mer om just denna delen i språkundervisningen. Med högsta betyg i samtliga språkämnen sen första betyget i åttan så borde jag ju ha lite grammatik undanstoppad någonstans?! Borde i alla fall vid det här laget inte behöva ta till ramsor (substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring) för att göra superlätta uppgifter.

Hm. Något bra boktips någon när det gäller enkel, grundgrammatik?!

Nu sova, i morgon heldag på jobb igen.
Godnatt!

3 comments:

Trillingnöten said...

Jag hade samma problem när jag läste franska - grammatik var typ helt upp och ned för mig. Det är först när jag läst så många språk (eng, fra, ty, spa, latin, teckenspråk och svenska) som jag verkligen tagit till mig regler och sånt...och när jag börjat undervisa själv...Nu tycker jag det är ganska intressant. Det jobbiga är undantagen :p Det kommer nog att gå bra så småningom. Försök att jämföra med svenska och engelska som du kan redan. Men grammatiken kanske är lite luddig där med? :p Då är det svårare!

Anonymous said...

Du får en språklärarmorsa att skämmas! Jag skickar en bok!

Stef said...

Haha, det var nog skolan vi gick på, jag är värdelös på grammatik...jag bara nickar och låtsas som att jag vet vad din morsan pratar om när hon berättar historier om grammatik! bahahah

puss