26.10.10

Nu har jag...

...spenderat hela förmiddagen med att tvätta ost och diska ostformar. Hur roligt som helst! :)

Intervjun igår gick jättebra och vilken fantastiskt trevlig chef!! Dock hade han redan hitat någon annan till den position jag sökte när han fick min ansökan så han var lite kluven. Men han tyckte ändå att han ville träffas och prata lite för han kände att min ansökan var som klippt och skuren för ett jobb hos honom, så han ville se vad som kunde ordnas.

Mitt i alltihop så säger han att han visserligen inte behöver någon i affären just nu, men att han däremot letar efter någon som kan hjälpa honom att göra ost i hans ateljé. I samma andetag så säger han också att det kanske inte intresserar mig eftersom det är ett ganska ensamt jobb och mycket repetition. INTE DÅ! Jag är ju superintresserad av allt nytt, och hur fantastiskt vore det inte att bli ostfabrikörslärning?! Jag är inte petig!

Sagt och gjort. I går kväll ringde han upp och frågade om jag inte kunde komma och jobba lite idag på förmiddagen, för att se lite om jag tyckte om det och om det funkade bra. Jag nappade direkt och nu har jag alltså kommit hem från min första jobbdag i Belgien. Helt underbart!

Jag har tvättat ost som ligger på lagring, vänt på ostar som är för nya för att tvättas och diskat ostformar för glatta livet. Slitgöra och ja, ensamt och repetitivt - men jättespännande och givande. Chefen tyckte tydligen också att det gått bra för han har bett mig komma tillbaka i morgon igen för att göra samma jobb och sen på torsdag ska vi göra ost tillsammans från scratch. COOL!

Nu ska jag käka lite, hjälpa fästmannen att plocka kastanjer och sen är det dags för franskakurs. I kväll ska vi ut och äta med våra besökare från häromdagen och ett par andra vänner från Frankrike som är och hälsar på hos oss i två dagar.

Ha en bra dag alla!

5 comments:

Trillingnöten said...

GRATTIS!!!! Shit vad kul!! Jag blir så glad när jag läser :) Och hur coolt är det inte att hjälpa till med framställning av ost! Snacka om att du gjorde ett fint intryck när han liksom "hittade" på ett jobb åt dig bara för att! Sjukt bra jobbat! Stor klapp på axeln!!

Frost said...

Åh, tufft! Ost är ju jättehäftigt, hoppas du får permanent jobb, du skulle ju lära dig massa bra att veta-saker.

Anonymous said...

Som sagt, du är det bästa som finns! Du bara hugger tag i allting och gör något bra av det. Så jäkla kul att lära sig göra ost!
Stolt mor

Kristina said...

okej nu blev jag bara lite mer avis! gratttiis!! du jag har en riktigt bra bok som handlar om 2 gamla irländska gubbar som gör ost (efter den ville jag verkligen börja ysta en massa mjölk). Om du ger mig din hemadress så skickar jag den på posten - behövs ju nu när du blivit osterska :D

Kram
Kristina

Stef said...

Att tillverka ost är jättespännande! Pappa brukade göra ost när han jobbade på en getfarm! :) Dessutom är ost skitgott!
Du är bäst!

kramar