20.9.10

Mat mat mat

I all valmisär så har jag ju helt glömt bort helgen som gått. Vi har haft en jättehärlig helg med en massa mat och trevligt umgänge.

I fredags bestämde jag mig för att bakinviga mitt numera varma kök med att göra hallongrottor (fast med hemmagjord björnbärssylt i stället för hallon) och chocolate chip brownies. Det gick helt ok, och både människor och djur (har svärisarnas hund på besök och hon är en jäkel på att norpa kakor) har kakfrossat här hemma under helgen. Nästa bakningsprojekt blir Finelinans halleluja moment bärkaka som jag ska försöka mig på i kväll. Även denna med egenplockade bär från gården.

Kakoooor!

I lördags fick vi besök av fästmannens gudmors son med flickvän. Ett jättetrevligt par!! Vi invigde vår nya trädgårdshörna med grillning. Supergott!

I går var det dags för ännu fler kulinariska upplevelser då vi åkte till Fête de Wallonie i Namur tillsammans med våra vänner. Där drogs vi med på en tillställning ordnad av Namurs borgmästare. Det bjöds på gratis smakprover av en massa lokala specialiteter. Allt från kaninpaté (mumma!), ost med nötter i, öl av alla de slag, plommonlikör, Peket (snaps på Wallonskt vis) till bakelser och (håll i er nu) SNIGLAR. Jag var ju liksom tvungen att smaka och det var helt okej faktiskt. Fast jag tror inte att snigel blir något som jag kommer att äta ofta precis... En gång får nog räcka.


Idag har visserligen inte varit någon kulinarisk höjdpunkt då vi kört med kylskåpsrengöring till lunch, dvs en massa rester. Men däremot så har jag, på rekomendation av morsan och syster yster, tittat på "Halv åtta hos mig" på TV4Play. Roligt program och härligt att TV4 låter en titta på hela programmet trots att man befinner sig utanför sveriges gränser. Tack tack!

Nu ska jag återgå till jobbletande och väggskrubbning.

2 comments:

Anonymous said...

Vad har jag gjort för att få en sån pärla till tös? Nu bakar du dessutom goda kakor också!!

Trillingnöten said...

Coolt med sniglar!! Det har jag velat testa...Jag testade ostron en gång. Ett ostron var ok...mer? Nae...slemmigt och konstigt.