6.6.10

Grattis Sverige!

I dag är det 487 år sedan Gustaf Vasa blev kung över Sverige. Är det bara jag som tycker att 487 år låter väldigt lite?!

Blir inte något större firande här hemma trots att man kanske borde hitta på något? Läste något på wikipedia om att det tydligen börjar bli tradition att äta smörgåstårta på nationaldagen. Lät otroooligt gott, men går tyvärr inte att få tag på sådan i älvdalen just idag. I stället ska jag sätta mig och sy kjolar och skriva ihop program till morgondagens showpremiär.

Och så kanske jag går ut och plockar några blommor och fäller en och annan rörd tår (blir MÅNGA sådana nuförtiden) över att det nu bara är en månad och fem dagar tills vi flyttar. När jag pratade med sambon i går påpekade jag hur dålig timing vi har på vår flytt. Det dummaste man kan göra är ju att lida igenom en hel svensk vinter för att sen flytta mitt i sommaren när det är som underbarast. Ska man flytta härifrån ska man nog egentligen försöka ge sig av på sena hösten eller sen vinter - när slask och kyla och gråhet breder ut sig.

Nu är det sol, ljus, blommor, barfota, grillning, brännboll, blanka sjöar, mittinattenpromenader, grönt, utefika och allt annat som är sådär mysigt sommarsvenskt! Nä, det här lär inte bli lätt...

2 comments:

Trillingnöten said...

Jag kan inte annat än hålla med dig! Att flytta mitt i sommaren kanske inte är nån höjdare :p Vi gör samma sak, fast nästa sommar. Typiskt. Och det är jobbigt att lämna allt bakom sig...men man vänjer sig fort också.

SV till din kommentar om språk: Jo, jag snackar svenska med tjejen och maken engelska. Hemma pratar vi mest engelska med varandra, men ibland blandar vi in svenska. Vi försöker att ha böcker på båda språken och filmer (när hon börjar titta på sånt)...och hon snackar båda och förstår båda lika bra. Hon blandar dock, men det är ju ingen fara :)

Josefine said...

Jo, det ser väldigt fint och idylliskt ut på den bilden. Riktigt lika idylliskt är det itne här idag. Det ÖSRENGNAR något otroligt! Inget svalt och uppfriskande sommarregn här inte...