6.6.11

Sommarregnen...

...här i Belgien kommer ofta lite oväntat och slår ner på en när man minst anar det. I går var en sån dag fylld av överraskningsregn. Den första timmen nere på byfesten var det strålande solsken och sen, helt plötsligt, så kom det världens ösregn. Vi blev dyngsura (för barnen bryr sig ju liksom inte så eftersom de fortsätter att vilja leka när det regnar så fick vi också fortsätta) men torkade lika snabbt när regnet avtog och solen kom fram igen. Det dumma var bara att det kom tre sådana skurar till, och i slutet hade liksom solen gett upp att försöka torka upp saker mellan skurarna så den försvann helt. Needless to say så blev det väldans kallt och fuktigt i slutet av dagen.
MEN vi hade riktigt roligt under tiden i alla fall!

Massor med barn kom det som ville leka med oss. De fick först gå in i mitt "häxtält" (fullt utrustat med läskiga saker hängandes från taket, mystiskt ljus och rökmaskin) och leta efter en kärleksförklaring som jag skrivit där inne till riddaren (maken). Sen fick de gå och säga denna kärleksförklaring till honom för att få delta i riddarövningarna som han höll i bredvid häxtältet. Väldigt uppskattat!!! Av alla åldrar. Jag hade möjlighet att prata rätt mycket med föräldrar osv eftersom jag var "insläpp och reception" typ så jag förhörde mig om ålder lite då och då och kom fram till att yngsta deltagaren i går var tre år gammal och äldsta var en mormor som helt självmant utbrast att "detta var ju superskoj även för en 75-åring". Så det var ju toppen. Fick delat ut en massa flyers, och jag tror inte det var många förbipasserande som missade att det kommer att hända grejer här i Martinrive i sommar. Grejt.


Kunde inte ta så många foton eftersom jag var upptagen hela tiden, och det regnade de få lediga minuterna vi hade, men här är i alla fall två bilder på riddarlekarna.

Idag har de flesta helgbesökarna åkt hem (vi hade ju både fastrar och farbröder och småkusiner, svärföräldrar och farmor & farfar här i helgen), bara makens farmor och farfar som är kvar med ett par kompisar, men de håller sig lite för sig själva så det känns som att vi är ensamma här. Ganska skönt faktiskt.
Har inga direkta planer för dagen, mest det gamla vanliga: diska (redan gjort iofs, men det lär väl komma mer under dagen), tvätta, dammsuga, vattna och påta i trädgården... Tänkte dessutom ge mig på att prova något nytt brödrecept och pyssla klart ett tackkort jag började på när jag var hemma i skåne.

Ha en bra dag!

1 comment:

Trillingnöten said...

Vad roligt att få göra nåt sånt! Jag hoppas det ger utslag vid besöken senare!