28.6.11

Det här med att kommunicera.

Alltså det ska mycket till för att jag ska bli riktigt irriterad, men nu börjar fan måttet bli rågat... Hur svårt kan det vara att kommunicera mellan två våningar (avdelningar) på ett sjukhus? Hur svårt kan det vara att informera sina patienter om vad som händer och varför tester osv görs? Hur svårt kan det vara att sköta sitt jobb som man ska? Dubbla budskap, besked som ändras, information som glöms bort osv. Detta sköts på sämsta möjliga sätt, och det börjar bli väldigt störigt.

Vi väntar med andra ord fortfarande. Snabbanalys hade inte begärts, men det är fixat nu, så förhoppningsvis ska det speedas upp lite. Suck, och åter dubbelsuck.

Jag har i alla fall varit och anmält mig på mödravårdscentralen här i stan idag. Jag förklarade hela situationen och en alldeles underbar barnmorska/sköterska fixade och trixade så att jag fick en tid redan på torsdag. Eftersom jag redan missat ett ultraljud under vistelsen hemma och eftersom det inte gjorts något blodprov, eller urinprov på över tre månader så tyckte hon det var bäst att få gjort så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Eftersom jag dessutom är under en del stress för tillfället så kan det vara bra att kolla så att inte lillknodden påverkas allt för mycket. Skönt att få ordentlig koll, och det ska faktiskt bli skönt att få prata med en barnmorska på svenska...

I morgon hoppas vi på besked och så ska jag gå och klippa mig. I kväll ska jag laga vegetarisk middag till syster yster, R och morsan, det ska bli kul att laga mat och få lite annat i tankarna.

God kväll!

4 comments:

Anonymous said...

Allt detta med att inte få svar måste vara otroligt irriterande och stressande för er alla... Hoppas ni snart får besked! Och bra att du kollar upp dig själv och den som bor i din mage!

Petchie75 said...

Det var ju precis det som Brysselkakan och jag pratade om igår på vår fika - det här med att sjukvården är så inkapabel att ge raka besked. Det verkar ofta vara för att de inte vill skrämma upp en "i onödan" men är det inte bättre att vara välinformerad om eventuella negativa besked som sedan kan bli positiva besked än tvärtom. Jag hoppas att verkligen att ni snart får besked, och att sjukvårdspersonalen gör sitt jobb bra!!
Och vad skönt att du har fått en tid på MVC! Vi har ju en svensk gyn här i Bryssel och det är så skönt!! Även om jag har klarat av att prata både franska och spanska med läkare förut så känns det tryggare med svenska (eller ja, för det mesta pratar vi ju engelska eftersom O är med men hon pratar ju också sååå mycket bättre engelska än de flesta belgare!).
Stor kram och håller tummarna!

Trillingnöten said...

Man kan ju undra om vissa jobbar i samma byggnad och med samma saker ens ibland? Eller...jag hoppas det speedas upp lite nu!

frost said...

Gah, sjukvård, snabbhet och besked hänger inte riktigt ihop. Sjukhus och frustration, däremot... Urk, jag lider med dig!

Bra med barnmoskan i alla fall! Massa kramar!!