17.3.11

OST!

Idag har vi gjort ost! Äntligen! Efter nästan tre månaders uppehåll så var det verkligen dags.
Det var riktigt roligt att vara i ateljén igen och jag och min kollega roade oss kungligt med ost, disk och vattenblaskande (golv och väggar och materiel ska ju spolas av med vattenslang och tvättas efter produktionen).

Jag passade på att ta lite foton för att dela med mig av... Har dock väldigt svårt att förklara på svenska vad vi egentligen har för oss när vi gör ost eftersom jag bara kan vad allting heter på franska. Men jag ska försöka i alla fall. :)

När chefen fått hem mjölken så hälls den i detta karet. Där värms den upp till 32 grader innan vi tillsätter löpen. Efter det får den "gotta till sig lite" i ca 30 minuter (under tiden tar vi fikapaus och käkar croissanter).

Mjölken gottar sig, och all materiel väntar spännt!

När mjöken gottat klart så har den stelnat lite och påminner om tjock yoghurt. Vi delar mjölkmassan, först med hjälp av en stor fyrdubbel skärapparat (typ som en sånn mackapär man delar ägg med, med metalltrådar som skär i stället för knivblad), och sen med hjälp av en blandare (överst i bilden) och händerna. Det är jättemysigt att blanda runt med händerna i mjölkmassan som är alldeles varm och mjuk. mmmmm....
Under tiden man delar och blandar så separeras vasslen från ostmassan och det blir sen grynig soppa, som ni ser på bilden.

Då är det dags att "delaktos:era"! Vi tar bort en stor del av vasslen (det är i vasslen som laktosen bor) och tillsätter sen lika stor mängd ljummet vatten. Och så blandar vi igen!

Sen är det dags att hälla i formar. På bilden håller min kära kollega på att fylla formarna med ostmassa och vassle/vatten-blandning. Vätskan rinner sen bort och lämnar fina, jämna, bebisostar.

Såhär ser de ut!

 När alla formar fyllts och fått rinna av sig ordentligt så staplas de och sen vänder man dem en gång varannan timme under resten av dagen. Så att de blir jämna och fina och rinner av sig jämt.
Av vasslen som vi tog bort från ostmassan gjorde vi sen "Serac", som är en form av ricotta. Vi värmer vasslen till 72 grader, sen tillsätter vi salt och fortsätter värma till 82 grader. Så tillsätter vi vinäger. Det bildas ett kornigt ytskikt på vasslen som vi fångar upp med hjälp av en sil och häller i formar. Och när de har runnit av så, vips, blir det "Serac".


 Och sen ska allt diskas!! Tar minst lika lång tid som själva produktionen. Allt ska nämligen dessutom göras i fyra omgångar: sköljas av, diskas med diskmedel, tvättas med desinfektionsmedel, och sen sköljas av igen.

Så, där har ni en lite beskrivning på vad jag gjorde i morse!

När vi var klara åkte vi ner till affären och sen har jag jobbat eftermiddag själv i affären. Är liiiite sliten nu må jag säga, men det var verkligen värt det.

Godnatt!

1 comment:

Trillingnöten said...

Tack! Det är så himla intressant! Sånt som man bara ser på TV liksom, och du gör det på ditt jobb :) Helt otroligt!