1.2.11

Jag sitter just nu...

...i mitt eget vardagsrum och tittar på BBC 1 !!! Hur fantastiskt är inte det?!
Vi har fått riktigt ordentligt installerad teve med typ lyxbox som man kan spela in program på och pausa program och andra supercoola finesser. Eftersom vi varit utan teve sen vi flyttade från Älvdalen så är det lite av en wow-upplevelse att kunna titta på nyheterna eller någon rolig serie, utan att behöva ha den på dvd först. Det allra bästa är dock, enligt mig, att vi har BBC 1 och BBC 2. Det innebär att jag kan titta på Eastenders varje kväll 20.30 (vilken tur att jag slutar senast 20.00 på jobb, då hinner jag ju precis hem i tid!) och dessutom så kan jag frossa i alla andra underbart braiga brittiska teveprogram som finns. Att jag får se Eastenders före min moder i sverige, som sitter och tittar på BBC Entertainment som ligger två veckor efter mina BBC-kanaler, är ju också lite kul. Muahahaha!

Nog om teve, så himla kul är det ju faktiskt inte. :P Bara nästan!

Har besök av fästmannens farbror och farföräldrar idag. Hade en jättemysig lunch tillsammans med dem när jag kom hem från förmiddagsjobb. Det är alltid lika roligt att lyssna på när fästmannens farmor berättar om sina "gamla goda tider" här i Martinrive. Det är nämligen från hennes familj gården kommer och hon själv är född och uppväxt här. Allra mest spännande är hennes historier från andra världskriget. Hur de var tvungna att korsa floden via en färjekarl efter att bron blivit bombad, hur hennes mamma gömde motståndsmän i skafferiet medans tyskarna marcherade förbi och när två tyskar blev skjutna av motståndsmän mitt framför fötterna på farmorn och hennes syster när de handlat glass i Aywaille. Spännande värre!
Det är rätt häftigt och speciellt att bo i en region som fortfarande har så starka minnen av kriget. I Sverige var vi ju aningen mer utanför, men här är det i allra högsta grad fortfarande fullt av levande minnen och berättelser. Som den historienörd jag är passar jag på att få ta del av så mycket som möjligt!

Nu är det franskakurs om en stund och när jag kommer hem i kväll ska jag göra mig en stooooor kopp thé och gosa ner mig i soffan framför Eastenders medans jag väntar på att fästmannen ska komma hem från sin kurs. Wunderbar!

4 comments:

Anonymous said...

Vad jag blir avundsjuk på dig, som får höra så många intressanta historier! Skriver någon ner vad hon berättar? gör det!!!!!!!! Jag önskar att jag kunde tillräckligt med franska för att prata med henne - fan också!
Din mor, som också är avundsjuk för Eastenders. Sa precis till din far att jag skall flytta hem till er! Vad sägs om det?

Stef said...

Sånna historier är så himla spännande och känslosamma att lyssna på. Älskar att höra folk som varit med om olika historiska saker berätta! :)

Kramisar

Josefine said...

Hjälp vad du bloggat på sista tiden. Jag har ju itne alls hunnit med att titta in!

Det verkar vara riktig komplicerat att gifta sig i Belgien. Undrar hur alla som flyger utomlands och gifter sig gör. Fast det är kanske inte samma sak?

Kram

Petchie75 said...

Vi har inte tv(kanaler) längre och det enda jag saknar är just BBC 1 och 2!! Får se om vi skaffar kabel-tv när vi flyttar men annars funkar det bra med tv-serier på dvd (lånade en massa av mina syskon i jul) och svtplay.
Vilka spännande historier du får höra från din svär-farmor! Det är lätt att man glömmer bort att i många europeiska länder är krig bara några generationer bort. Samma i Spanien, min O föddes faktiskt under diktaturen (1974).