12.12.10

The mother ship is calling!

Idag ska vi fira tredje advent och lucia (lite i förväg) genom att ta en trip till den ultimata svenska utposten. Denna ambassadör för allt svenskt, mötesplats för alla oss utlandssvenskar, där vi kan äta köttbullar med lingon, dricka glögg och hånskratta över att vi är de enda som faktiskt förstår namnen på de olika produkter som säljs på denna helgade plats. IKEA - älskade IKEA! Vad hade världen varit utan dig? :P

Haha. Det kan inte vara lätt att jobba på svensk ambassad och försöka ordna svenska festligheter såhär års för allt svenskt som går att fira firas redan med buller och bång på IKEA. :) Min klasskompis i franskagruppen kom glad i hågen och önskade mig "god jul" häromdagen. På svenska! Hon hade varit på IKEA och lärt sig prata svenska tyckte hon. Roligt!

Idag ska vi i alla fall äntligen dit! Jag ska inhandla glögg, pepparkakor och annat smått och gott i matbutiken. Sen kanske det slinker ner en och annan liten småsak också...och så ska vi såklart äta köttbullar till lunch. Om de bjuder på live luciatåg så kommer jag att gråta! Så det så!

Halleluja!

2 comments:

Trillingnöten said...

Hahahahaha! Jag skrattade gott!! När jag bodde i NY var det en helig stund att åka gratis (ja gratis!!) buss till IKEA i New Jersey nån gång då och då. När man fick syn på de blågula färgerna blev man nästan tårögd. Väskan var fylld med gosaker till bredden på väg hem som räckte en kväll eller två :P Njut av ditt IKEAbesök. Ingvar e Gud för mig :)

Josefine said...

Trogna IKEA! Mina favoriter är fem kronors korvarna. De är så billiga och smakar fantastiskt! Kanske för att de är billiga? =) Men de har de kanske itne utomlands?

Ha en h'rlig luciadag!

Kram