18.3.10

The stick in the park

Trillingnöten skriver idag i sin blogg om svenskhet,och jag tänkte fortsätta på den linjen, eller i närheten av den i alla fall...

Tidigare idag när jag och sambon satt och diskuterade vår "planering" fram till flytten och jag glatt konstaterade att vi kommer att vara i Sverige på midsommar så fick han sitt typiska funderaransikte och kommenterade: "midsummer...is that the one with the fire or the one with the stick in the park?"

Haha, inte lätt att hålla koll på de svenska sederna.

Fler culture shocks och traditionsförbittringar utlovas under de kommande månaderna ju närmre flytten vi kommer. Nu har ju jag visserligen redan bott i Bryssel i nästan ett år tidigare, så jag är somewhat förberedd. Men dock...man vet aldrig vad den belgiska landsbygden kan hålla på för gottiga kulturella hemligheter.

Sambon tycker det är jättebra! Nu blir det ju jämlikt - han har dragits med oss svenskar och våra konstiga vanor (att aldrig sitta bredvid någon du inte känner på bussen, att ta av oss skorna inomhus, att byta om tillsammans med andra på badhuset, att inte kunna ta en öl vid lunchtid osv..) i två hela år.
Nu får det minsann vara min tur att vara obekväm!

Av gårdagens ostbågar återstår nu endast en tom påse och idag kompenserar vi för lill-lördaglyxen genom att äta belgisk studentmat: tjock korv med potatismos och äppelmos. Yummie!

1 comment:

Trillingnöten said...

Hahahaha! Underbart! The one with the fire or the one with the stick! Vi skulle ju kunna kombinera dessa två. Sätta eld på midsommarstången liksom! Fast då kanske folk tror man tillhör "klanen"...eh, not good idé!