2.3.10

Sportlov och kollektivtrafik i vinter,- och sportkaos

Är alltså hemma på lov i en vecka nu.

Lovade ju att dela med mig av min resa ner, så här får ni snabbversionen:

- Vasaloppsyra (kortvasan) i Mora!
- Buss 30 minuter försenad i Älvdalen.
- Buss blir ytterligare försenad under resan till Mora pga mötande buss på snöig grusväg samt trafikkaos (!) i Mora.
- Busschaufför ringer till tåget och ber det vänta in oss, var ca 1 minut försenade till tåget. När vi rullar in på tågstationen så ser vi tåget åka...
- Fast i Mora! Jej
- Ringer till dalatrafik, tåg i bergslagen samt SJ och hör om resegaranti och möjligheter att ta sig ner mot skåne. Efter mycket om och men så är det konstaterat: Vasaloppet innebär en slags force majeure och resegarantin gäller inte. Jag fick ringa föräldrarna och be om mer pengar till ny biljett.
- Väntar tre timmar på Mora tågstation på nästa tåg mot stockholm och natttåg.
- Tåget Mora - Borlänge försenat, men tåget i Borlänge väntar in oss. TACK SJ!
- Ingen försening till Stockholm, kommer fram i tid och installerar mig på fullsatt nattåg mot Malmö. Äntligen!
- Tåget åker, men stannar igen efter ca 45 minuter. Röst i högtalarna: "tyvärr så har vi tappat en fönsterruta i loket så vi måste vänta på ett nytt lok... Vi hoppas att detta inte kommer att ta längre än en timme".
- Jag ringer lite samtal och asgarvar. Kan man göra något annat?
- En och en halv timmes ytterligare försening senare så har vi fått nytt lok och åker resten av biten net till malmö.

Jag skulle kommit fram 22.50 fredag kväll. Jag kom fram 07.00 lördag morgon.

Grrr.

Men nu är jag hemma och trots en del dåliga nyheter så är livet bra!

2 comments:

Trillingnöten said...

Det låter som en fantaaastisk resa a la SJ! Inget förvånar mig nu...är det inte snö är det för varmt på sommaren och rälsen ändrar sig...Jag undrar hur alla andra länder lyckas klara sina tåg för det mesta? :) Glad att du kom fram i alla fall. Njut så länge det varar, för snart ska du väl hem ;p

Stef said...

Härligt härligt! Riktiga kanonresor vi fick du och jag, mycket avslappnande!

kram