27.5.09

Muterade får?

Efter en halv dags bekväm bilfärd befinner vi oss nu ute på vischan runt Strängnäs. Sambon har gamla familjevänner här som låter oss bo över i deras undantagsstuga, härligt.

Var lite kvällspigga och fick tipset av vår värd att ta en sväng i skogen en bit bort och hitta en dunge där man kan få se älg på kvällarna. Det nappade vi såklart på, sambon mer självklart än jag (älgar kan ju trots allt vara farliga), och vi knallade iväg. Jag är ju en aning mörkrädd så att knalla runt i skogen i skymning är väl inte precis min favoritsysselsättning men eftersom vi är på tryggt avstånd från dalarnas björnskogar så kändes det ok. Tills vi kom fram till dungen! För en bit bort (en hel eeeevighet bort enligt sambon) spatserade tre stora mörka oidentifierbara klumpar. Jag frös till is och det lilla jag kan om sveriges vilda djur passerade genom skallen - med slutsatsen att det vi hade framför oss antingen var björn (hallå! ska man inte vara säker ens såhär långt från dalarna?) eller vildsvin. Alternativ tre var att tre väldigt stora, och ovanligt håriga får hade rymt från någon närliggande gård.

Sambon ville "ta en närmare titt" för att kunna veta vad han skulle kunna skryta om i Belgien sen. Jag fick honom på andra tankar och det tog oss hälften så lång tid att gå tillbaks genom skogen som att gå dit.

Nu sitter vi här hemma och googlar djur och vet fortfarande inte om det var muterade får eller livsfarliga björnar vi träffat på. Ska kolla med våra värdar i morgon.

1 comment:

Frost said...

Jag och Johan var ute och spelade horn i skogen vid skolan för några månader sedan. Till vår stora förvåning fick vi svar, ett ganska högt "brööööl" från närliggande snår. Jag fick för mig att det var stora muterade landlevande ankor eller möjligtvis en pilsk mördarälg. Det visade sig senare vara en kronhjort...