31.1.11

Boktips:

Jag brukar alltid tillåta mig själv att handla en pocketbok på pocketshop varje gång jag är ute och reser i sverige. En gammal vana som sitter kvar sen pendlingstiden under gymnasiet och vilken har gjort att jag samlat på mig en hel del bra (och några mindre bra) pocketböcker. Denna resan var inget undantag, snarare tvärtom! För jag åkte iväg med en bok i väskan och kom hem med fyra (!) böcker och tre tidningar. Helt otroligt! Dock bara två av dem som kommer från pocketshop, men ändå. Tänkte passa på att ge lite boktips eftersom samtliga böcker är toppenbra (har omlottläst samtliga fyra under den senaste veckan, hehe).

"När elefanter dansar" av Barbara Voors

En helt fantastisk bok/reseskildring om en resa till Tanzania i mitten av nittiotalet. Jag fick boken av mamma en gång i tiden och sen hade tydligen hästtjejens syster lånats den uppe i Älvdalen. Fick tillbaks den nu när jag var där uppe och satte direkt igång att läsa. Jätteintressant, aktuellt, roligt och sorgligt om detta helt otroligt fantastiska land! Läs den om ni gillar att resa!!

"Molnfri Bombnatt" av Vibeke Olsson

Fick denna av mamma och pappa i julklapp och har hålt på med sen vi kom hem från julbesöket i Skåne. Oerhört gripande bok om en ung tjej i Tyskland under andra världskriget. Speciell vinkel eftersom det handlar om en "vanlig" tyska som upplever kriget från en helt annan sida än vad vi är vana vid att läsa om. Anledningen till att jag varvar denna boken med ett par andra böcker på samma gång är att den är så ledsam och svår ibland att man liksom måste ta en liten paus för att inte gråta alltför mycket. Men den är SUPERBRA! Var en av mina favoriter på under gymnasietiden och är så glad att jag har den i min ägo nu. :)

"Min man David" av Gerda Antti

Min första pocketshop-bok från denna resan. Stod och bläddrade och var liksom bara så illa tvungen att köpa denna, det gick ju inte att inte. haha. Förrutom titelt så är väl likheter mellan mig och huvudpersonen i boken inte så värst stora. Boken handlar om en äldre kvinna som gift om sig med en bonde vid namn David. Hon funderar mycket kring livet och saker och ting på samma gång som man får följa hennes tidigare liv. Mysig bok som väcker många tankar och som verkar rätt bra. Gerda Antti skriver väldigt bra och finurligt och mitt i prick.Har inte läst färdigt än, har kommit ungefär halvvägs, men jag är nöjd med mitt köp! 

"Svärdet och Spiran" av Ken Follett

Pocketshop-bok nummer två. Denna har jag inte ens börjat läsa, men jag tänker minsann tipsa om den ändå! Blev så himla glad när jag äntligen hittade denna bok på svenska. Fästmannen har nämligen tjatat på mig i fyra år om att jag måste läsa den, men han har bara den franska versionen och den är liiiite väl mastig för en nybörjare. Bokens engelska titel är "the pillars of the earth" och den handlar om byggandet av en katedral i england under 1100-talet. Kan låta lite slätstruket - men det är allt annat än det!!! Man får följa alla som är inblandade i byggandet av katedralen, onda och "goda", högt uppsatta och fattiga bönder. Det är en massa superspännande historier som vävs ihop. Fantastiska BBC har gjort en serie av boken och det är tack vare den som jag redan vågar tipsa om boken. Serien är helt otroligt bra! Om du är det minsta historieintresserad, eller bara gillar england och gamla berättelser därifrån: LÄS!!
Återkommer med en färdig recension när jag läst boken!

Utöver dessa fyra juveler i pappersform så har jag nu även i min ägo en korsordstidning, en bröllopstidning (var bara tvungen haha) och det nyaste numret av kupé. Oj vad jag har att göra!

Hoppas ni får en bra dag!

1 comment:

Petchie75 said...

Och vi har den boken på spanska och jag tvekar också... tror att det är bättre att jag läser den på engelska! Kommer ihåg att vi skulle illustrera den boktiteln på bilden på gymnasiet (utan att ha läst boken), det var första gången jag hörde talas om den.